5 matvarer som skader tennene, og hvordan du kan forebygge det!

Kjenner du ising i tennene når du drikker kaldt eller varmt vann? Da kan det være du har syreskader på tennene. Syreskader kommer mest sannsynlig av hva eller hvordan du spiser.

Vi vet jo at brus og godteri er dårlig kost for tennene, men til og med en sunn livsstil kan resultere i syreskader. Følg tipsene under og forebygg enkelt hull og syreskader i tennene uten å måtte kutte ut alt som er godt av mat og drikke.

Tre barn, to jenter med en gutt i midten, spiser krone-is mens de ler og smiler. For mye søtt og syrlig mellom måltidene er skadelig for tennene. Spis til faste tider!

1. Frukt

Å småspise på frukt kan forårsake like mye skader på tennene som å drikke jus og brus. Vi anbefaler å spise frukt til faste måltid og gjerne skylle munnen med vann etter at du har spist. Puss tennene FØR du har frukt (eller fruktjus) til frokost. Det skader tennene når du pusser dem rett etter mat og drikke med mye syre. Skyll heller tennene med vann eller munnvask.

2. Fruktjus

Fruktjus er like skadelig som brus for tennene, selv om vi får i oss mange gode vitaminer og mineraler som kroppen trenger. Du kan bruke sugerør for å beskytte tennene mot syren fra fruktjus eller bare unngå at jusen kommer i kontakt med tennene når du svelger. Et godt alternativ istedenfor fruktjus er melk eller te som har nøytral PH verdi og er mindre skadelig for tennene.

3. Brus

Det beste alternativet til brus er å drikke vann. Ha vann som din tørstedrikk og unn deg brus i ny og ne. Dette gjelder også saft og iste. For å hjelpe tennene dine, kan du tygge sukkerfri tyggegummi i løpet av dagen. Tyggegummi gjør at du får mer spytt i munnen og spyttet er med på å beskytte tennene. Bare vær sikker på at du velger en sukkerfri variant 😉

4. Lettbrus

Den populære lettbrusen, eller lettsaft, hindrer faktisk at du får hull i tennene. På den andre siden forårsaker lettbrus fremdeles syreskader på tennne som kan gjøre like stor skade som hull. Vi anbefaler derfor å ikke drikke lettbrus hver dag eller mellom måltidene. Avslutt gjerne et syreholdig måltid med ost eller noe melkebasert for å balansere mengden syre i munnen. Du kan også skylle munnen med vann.

5. Godteri

Det beste for tennene er å holde seg til én godteridag i uken. Det er spesielt viktig at du ikke småspiser på godteri mellom måltidene. Et godt alternativ er å kutte opp biter av grønnsaker og frukt.

Selv om du unngår all brus og godteri, og bare spiser frukt og grønt, kan du altså få skader på tennene fordi du spiser for ofte og ikke gir tennene hvile mellom måltidene. Faste måltider uten småspising innimellom er best for tennene.

Det kan være vanskelig å kutte ut mat og drikke som vi synes smaker godt. Vi sier at du IKKE trenger kutte noe fullstendig fra kostholdet ditt, bare husk at alt i livet skal inntas med måte.

Følg oss på Facebook eller Instagram og få flere tips og triks som kan forbedre tennene dine!

Unngå skader på tennene med å få orden på tannpussingen. Sjekk den nye tannbørsten med app som kommer til høsten! Er dette noe som kan engasjere barna dine i tannpussingen?

Se video om hvordan hull i tennene utvikler seg fra Helsedirektoratet.

Informasjon til dette blogginnlegget er hentet fra Norsk Tannpleierforening, Lilleborg’s informasjonssider PlussTid og Helsedirektoratet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *