7 snacks og snop som skader tennene minst mulig

Å spise snacks og snop mellom måltider, er ikke noe som anbefales for tennene dine. Skulle du allikevel bli sulten mellom måltider, kan velge noe smart å spise for å beskytte tennene dine mest mulig. Her er et utvalg av 7 snacks og snop som gjør minst mulig skade på tennene dine!

1. Smoothies – søtt og næringsrikt

Smoothies, som du lager med fersk frukt, melk og yoghurt, er fantastisk snacks for tennene dine. Det har noe sukker i seg, som ikke er så bra for tennene, men det er mye bedre at du får sukker fra frukt og melkeprodukter enn karameller og smågodt.

Smoothies

2. Sukkerfri tyggegummi og snop

Sukkerfri tyggegummi og snop har faktisk flere fordeler enn at det ikke inneholder sukker. Å tygge tyggegummi, eller suge på en sukkerfri drops, stimulerer kroppens spyttproduksjon, som er naturens måte å rense ut syrer fra munnen din. Spyttet dekker også tennene dine med kalsium og fosfat som virker styrkende på tennene dine.
Vær obs på at produktet må være sukkerfritt. Hvis det står ?uten tilsatt sukker? kan det fremdeles være naturlige søtningsmidler i matvarene, som f.eks. honning, fruktose eller siruper. Det kan være like skadelig for tennene dine som vanlig sukker.

popcorn

3. Popcorn – så lenge du renser tennene

Hvis du absolutt vil ha noe skikkelig lørdagskos foran TVen, så er popcorn det beste alternativet over potetgull og cheese doodles. Popcorn er nemlig ikke laget av raffinert stivelse. Raffinert stivelse er produsert av enkle karbohydrater som kan dvele i munnen din og bryte ned sukkeret. Dette liker bakteriene å spise, og da produserer de mer syre, som kan gi deg hull i tennene.
Det er viktig å huske tanntråd etter at du har spist popcorn. Hvis ikke kan det ligge skall igjen mellom tennene, og da blir ikke tannlegen din imponert når du har din neste tannrensing! La være å tygge de kornene som ikke er poppet. Da kan du risikere å knekke en tann.

4. Ost – nøtraliserende snack

Ost inneholder kalsium og fosfater som styrker tennene dine. Ost nøytraliserer også syren som skapes av plakk på tennene. Hva med å nyte litt cottage cheese sammen med fersken, eller en kube Norvegia sammen med en gulrot?

5. Ferske grønnsaker – fantastiske fiber

Grønnsaker, som for eksempel selleri, gulrøtter, agurk og brokkoli, hjelper med å stimulere spyttproduksjonen i munnen. Dermed får du hjelp fra spyttet til å rense og beskytte tennene. I motsetning til frukt, har ikke grønnsaker mye sukker i seg, og er full i fiber som gjør godt for både kropp og tenner.

6. Fersk frukt – fiber nøytraliserer sukker

Selv om frukt har sukker i seg, er det ikke helt ubrukelig å spise i forhold til tennene dine. Fordi frukt inneholder mye fiber, tar det tid å tygge og bearbeide maten, som igjen gjør at du skiller ut mye spytt. Dette veier opp mye for alt fruktsukkeret.
En god del av de harde fruktene, som for eksempel epler og pærer, har mye vann i seg som reduserer effekten av sukkeret. I tillegg får du masse verdifulle næringsstoffer som kroppen trenger!

Fruktsalat med nøtter

7. Nøtter – fulle av vitaminer og mineraler

Nøtter, som f.eks. mandler, cashews, valnøtter og peanøtter, inneholder mye næringsstoffer, blant annet vitaminer, mineraler, jern og kalium, som er bra for tennene dine.
Men ikke bruk tennene dine til å åpne nøtteskallet. Da ender du fort opp hos tannlegevakten med en knekt tann.

Ønsker du flere tips og råd om mat og tenner?

Her kan du lese mer om hvilke matvarer som skader tennene, eller hva du må tenke på med tanke på tennene når du skal slanke deg!

Følg Apollonia på Facebook for flere tips og råd rundt tannhelse og tannbehandlinger!

Kilder:
Health.com
Oralanswers.com
Delta Dental

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *