Slanker du deg til sommeren? Pass på tennene!

Rett før sommeren er tiden når mange skal slanke seg inn i bikinien. Men tenker du på tennene dine når du slanker deg?

Er du for eksempel på en diett hvor du skal spise lite og ofte? Eller knasker du i deg sunne frukter og bær både i tide og utide for å stilne sulten? Da bør du se her for å finne ut hvilke matvarer som er bra for tennene dine og hvilke du bør være forsiktig med og ikke spise for mye av.

Bakterier som lever i munnen gjør sukker og karbohydrater om til syre, og det er denne syren som skader emaljen på tennene og begynner å bryte dem ned. Jo oftere du spiser, jo oftere vil tennene dine bli utsatt for disse syreangrepene. Derfor er det ikke bra for tennene å spise ofte, uansett om det er lite. Men om du velger rette matvarene kan det allikevel gå greit.

Frukter og grønnsaker Vet du hva som er skadelig for tennene dine? Kilde: Moyan Brenn

Beste maten for tennene dine:

  • ost
  • kylling og annet kjøtt
  • nøtter
  • melk

Disse matvarene inneholder kalsium og fosfor som trengs for å forsterke tannemaljen igjen etter syreangrep. Derfor kan det være en god idé å legge til noen av disse matvarene til måltider med mye karbohydrater og sukker.

Andre matvarer som også er bra er grønnsaker og frukt som er faste og sprø, som f.eks. epler eller pærer. Når du spiser slik mat, vil vanninnholdet kompensere for syren som blir dannet av det naturlige sukkeret som finnes i frukt og grønnsaker. Du vil også få høyere produksjon av spytt når du spiser slik mat som også hjelper med å nøytralisere syren.

Skal du først spise lite og ofte, bør du altså velge deg grønnsaker, epler og pærer og lignende frukter. Ikke spis sitrusfrukter og tomater, som inneholder mye syre, og dermed bør spises som en del av et større måltid for å minimalisere effekten de har på tennene dine.

Dårlig mat for tennene dine:

  • smågodt og annet snop
  • cookies og kjeks
  • kaker og muffins
  • potetgull og pommes frites
  • bananer
  • rosiner og andre tørkede frukter

De fire øverste matvarene unngår du som regel allerede som en del av slankingen, men det kan være et viktig poeng å få med seg at du ikke skal spise for mye av bananer og tørkede frukter. Dette er et klassisk mellommåltid som kan bli skadelig for tennene.

Bananer og tørkede frukter inneholder mye sukker og har en lei tendens til å sette seg fast i tennene. Dermed bli det fort den perfekte oasen for bakterier i munnen din.

Hva skal du drikke?

Det beste du kan drikke er vann, både for tennene og for slankingen. Rent vann uten noe smakstilsetninger.

Det også greit å drikke melk og te uten sukker i.

Unngå så mye som mulig alle former for sukkerholdige drikker. Dette inkluderer selvfølgelig brus, men også iste, saft, smakstilsatt vann og kaffe eller te med sukker i. Spesielt er det viktig å unngå å drikke litt og litt hele dagen. Da blir tennene dine konstant utsatt for syreangrep.

Det er dessuten veldig lett å få i seg for mange kalorier i løpet av dagen hvis du hele tiden drikker på sukkerholdig drikke.

Ta med deg en vannflaske uansett hvor du går! Da trenger du ikke å bli fristet av all slags fargerik drikke i kjøledisken på butikken. Du klarer deg fint uten. Unn deg heller et glass med noe godt i helgen.

Er det greit å spise sukkerfri mat?

Hva er egentlig sukkerfri mat? Noen ganger betyr dette at ingenting ekstra sukker har blitt lagt til produktet du spiser. Slike matvarer kan fremdeles inneholde sukker i naturlige former som honning, fruktose, sirup etc. Disse matvarene er like kaloririke og farlige for tennene dine som vanlig sukker.

Andre ganger kan sukkerfri bety at det er blitt brukt sukkererstatning. Sjekk etikken for å finne ut om maten du spiser ikke er tilsatt sukker eller bruker sukkererstatning.

Det er riktig at sukkererstatning ikke reagerer på samme måte i munnen som sukker og derfor ikke starter et syreangrep. Du burde fremdeles holde deg unna sukkerfri brus og vann med tilsatt smak (med og uten kullsyre) fordi det blir tilsatt sitronsyre og fosforsyre for å skape smaken. Kullsyre i seg selv er ikke nevneverdig skadelig for tennene.

Tygg sukkerfri tyggegummi så mye du orker!

En god nyhet er at det er ingen problemer for tennene når du tygger sukkerfri tyggegummi for å stilne sulten mens du slanker deg.

Den store fordelen med å tygge sukkerfri tyggegummi er faktisk at den hjelper deg å få ut matrester mellom tennene samtidig som den øker spyttproduksjonen som nøytraliserer syren i munnen. Det er selvfølgelig viktig at det er sukkerfri tyggegummi du bruker.

Vær bevisst når du slanker deg og ikke velg mat og spisevaner som skader tennne dine. Et vakkert smil er minst like viktig som å få bikinikroppen i form 😉

For flere tips og råd rundt tannhelse, følg Apollonia Tannklinikk på Facebook!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *